Hogyan lehetne olyan helyzetet teremteni
- amiben "minden" kimondható,
- a lényeges szempontok szóba kerülnek,
- fokozatosan erősödik a csapaton belüli bizalom,
- ami eredményesebb és hatékonyabb munkavégzéshez,
- jobb hangulathoz vezet?
Ebben nyújt támogatást a Csapatkártya komoly játékunk.
A Csapatkártya újszerű beszélgetést teremt csapatokban arról, mi gátolja feladataik jobb végrehajtását, mi tisztázandó kapcsolataikban és mi szolgálhatná fejlődésüket. Egyszerű eszköz, ami teret nyit a vélemények megosztásának, a feszültségek tisztázásának és előremutató megoldások keresésének.
FŐKÉNT ÜZLETI KÖRNYEZETBEN AJÁNLJUK
VEZETŐI TEAMEKNEK,
KÖZÖSEN DOLGOZÓ CSAPATOKNAK,
EGYÜTTMŰKÖDŐ KÖZÖSSÉGEKNEK.

A Csapatkártya támogatást kínál csapatoknak, hogy
- erősödjenek, fejlődjenek, jóból kiválóvá váljanak: új perspektívákból legyenek képesek megvizsgálni és megérteni helyzetüket, működésüket, kapcsolataikat;
- egy aktuálisan felmerülő vagy tartósan fennálló problémát megoldjanak, egy elakadáson tovább lépjenek: kreatív módon támogassák egymást a felmerülő nehézségek feloldásában.
Azért hatásos, mert:
- egyrészt kitágítja a csapattagok gondolkodási perspektíváját,
- másrészt strukturálja a helyzetértékelés és megoldáskeresés módját.
A játék végére konkrét elhatározások, akciók születhetnek. Sokkal hatékonyabbá válhat a csapat együttműködése és erősödhet a belső elkötelezettség, a kohézió.
Érdekel? Kattints!
A játék lényege
A Csapatkártya hatékony és mégis játékos beszélgetést támogat a csapat tagjai között egy olyan téma kapcsán, amit a csapat maga választ ki először 5 főtéma, aztán ezen belül 5 altéma közül. A kiválasztott altéma kapcsán 3 nyitott kérdés ad erőteljes fókuszt a keretek közé terelt beszélgetésnek.
A választható főtémák (Peter Hawkins modellje alapján):
- A megbízásunk: Milyen teljesítményelvárás jelenik meg felénk?
- Kapcsolódásaink kifelé: Hogyan kapcsolódunk a külvilághoz?
- Munkamegosztásunk: Hogyan szerveződünk feladataink ellátása érdekében?
- Belső viszonyaink: Hogyan kapcsolódunk egymáshoz a csapaton belül?
- A megújulásunk: Hogyan tanulunk saját tapasztalatainkból?
 |
Minden főtémát
5 altémával bontunk ki.
Példaként itt található a
„Belső viszonyaink” főtéma öt altémája. |
Hogyan játszhatjuk?
A Csapatkártya többféle verzióban is játszható, de az alaplépései ugyanazok:
- Előkészületként felállítjuk az Alaptáblát és elrendezzük az egyéb kellékeket.
- A legidőszerűbb Főtémát közösen kiválasztjuk.
- A megbeszélendő Altémát közösen kiválasztjuk az adott Főtémán belül.
- Az Altéma kérdéseit valaki felolvassa közülünk.
- 2-2 percben a résztvevők megosztják saját válaszaikat a kérdésekre.
- Rövid reflexiókat, reakciókat adunk egymásnak az elhangzott egyéni véleményekre.
- Megoldási lehetőségeket keresünk, majd rögzítjük a megbeszélt teendőket.
A játékhoz kiegészítő elemként biztosítunk egy Versenytáblát és az egyes témák számszerű értékelésére alkalmas Skálát, amivel tartalmasabbá és még élménydúsabbá tehető a folyamat.

Érdekel
Mitől működik a Csapatkártya? Mitől hatásos igazán?
A Csapatkártya a következő elemek szintéziseként támogatja együttműködő közösségek, teamek hatékonyságát és eredményességét:
- A játék mindenkit megszólít. Sokan sokféle okból csöndesek egy megbeszélésen. A játékban a közös téma kiválasztása és a kérdések megválaszolása minden résztvevőt bevon, ezzel is támogatja a vélemény és felelősség felvállalását, az együttműködő légkör megteremtését. A játékos keret érzelmi felszabadultságot is teremt, olyan biztonságos környezetet, ahol kimondhatók az egyéni szempontok, akár aggodalmak is.
- Nyitott kérdésekkel dolgozik. Mindketten hiszünk a kérdések erejében. A kártyákon található kérdések változatos perspektívákat nyitnak a résztvevők megszólalásához. Feltáró jellegűek, ami lehetővé teszi, hogy a megbeszélendő téma sokféle szempontja felszínre jöjjön.
- Hierarchiamentesen kapcsolja össze a résztvevőket. A jelenlévők együtt döntenek a közös téma kiválasztásáról, ahol mindenkinek egyenlő szavazata van. Izgalmas megtudni, ki mit tekint fontosnak a megbeszélendő téma kapcsán, ami erősíti a résztvevők egymás iránti kíváncsiságát. A csapat jelenlévő vezetője kicsit háttérbe is húzódhat, inkább teret engedve a többiek véleményének.
- Segíti feltárulni a lényegi tartalmakat. Többnyire azt tapasztaljuk, hogy a csapatokban, szervezetekben szinte minden tudás megvan az előrelépéshez, így tanácsadóként ezek mozgósítása a feladatunk. Sokszor szembesültünk ugyanakkor azzal, hogy lényegi tartalmak csak nehezen bukkannak felszínre. A Csapatkártya olyan fókuszt és hangulatot teremt, amelyben nagyobb eséllyel kerülnek elő korábbi kimondatlanságok.
- Keretet teremt egy hatékony és eredményes beszélgetéshez. Megfelelő időkeretekkel, világos menetrenddel és jól strukturált fordulókkal biztosítja a fókuszált beszélgetést, amiben minden lényegi szempont szóba kerülhet és végső soron megoldáshoz vezethet.
- Segíti a felszabadultságot. A játékos fordulók, elemek, tartozékok előhívják a résztvevőkben a játékosságot, kíváncsiságot, ami lazább hangulatú, egyben nyíltabb, őszintébb véleménycseréhez vezet. Ez egy első lépés lehet az elkötelezettség és az együttműködés megerősítésének irányába.
Mindez szinte észrevétlenül történik, a Csapatkártya különösebb látványosság nélkül, csendben teszi a dolgát. Éppen úgy működik, mint a jó team coach: észrevétlenül hat a háttérből, biztosítja a kereteket, fókuszt élesít, időnként provokál. Mindeközben a tartalmat és az irányt a résztvevők adják.
A használat ajánlott verziói:
Az A) és B) verziót munkahelyi csapatmegbeszélések, meetingek formájában ajánljuk lebonyolítani. A játék külső segítség és előzetes felkészülés nélkül elkezdhető a dobozban található Játékmenet alapján.
A) EGYSZERŰ verzió (45-60 perc)
- A Főtéma kiválasztása
- A kiválasztott Főtéma legidőszerűbb Altémájának azonosítása
- Megfigyelések, személyes gondolatok megosztása
- Reflexiók, reakciók
- Megoldási javaslatok keresése
B) ALAPOS verzió (90-120 perc)
- A Főtéma kiválasztása
- A kiválasztott Főtéma legidőszerűbb Altémájának azonosítása
- A Főtéma és Altéma skálázásos értékelése
- Megfigyelések, személyes gondolatok megosztása
- Reflexiók, reakciók
- Megoldási javaslatok keresése
- A folyamat során játékos csapatverseny egy mintacsapat ellen
- Visszatekintő reflexió, pl. „Miben volt ígéretes a mai megbeszélésünk?”
C) CSAPATÉPÍTŐ verzió (fél / egy nap)
Amikor a csapat konkrét szervezeti és/vagy belső működési problémával kerül szembe, vagy stratégiai kérdésekről kell dönteni, esetleg igény mutatkozik az összehangoltabb együttműködésre, és mindez egy 1/2 - 1 - 2 napos elvonulás keretében történik, akkor
a Csapatkártya remek struktúrát kínál az elvonulás lebonyolításához. Igény szerint lehetséges több körben választani a Főtémák és Altémák közül.
Ennél a verziónál érdemes a folyamat levezetéséhez egy külső szereplőt, minket vagy más trénert, facilitátort behívni.
Érdekel